Καλώς ήρθατε στο Blog του Οδυσσέα! Καλή περιήγηση!

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων: Η χρηματοδότηση του νέου Κνετρικού Λιμένα Χίου θα γίνει όταν αυτό καταστεί μελετητικά ώριμο το έργο

Η χρηματοδότηση του νέου κεντρικού λιμένα Χίου θα γίνει όταν καταστεί μελετητικά ώριμο το έργο, αναφέρει η απάντηση του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων σε σχετική ερώτηση (ΑΠ 5892/20.02.2012) του βουλευτή Χίου και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΝΔ, Κωστή Μουσουρούλη. Ειδικότερα η απάντηση του αρμόδιου υπουργείου σημειώνει ότι:


-Η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», που έχει παραλάβει το σύνολο των μελετών, προβαίνει σε επισκόπηση του έργου προκειμένου να κριθεί αν χρειάζεται επικαιροποίηση ή εκπόνηση συμπληρωματικών μελετών. Επιπλέον αναφέρει ότι:

-Μέχρι σήμερα έχουν διαπιστωθεί εκκρεμότητες ως προς την έκδοση οριστικών γνωμοδοτήσεων για την κατασκευή του έργου, αποφάσεων για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού και παραλίας, καθώς και του καθορισμού χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του νέου λιμένα.

Περαιτέρω, επαναφέρει το θέμα των επιφυλάξεων που έχουν εκφραστεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, λόγω της γειτνίασης του νέου λιμανιού με το αεροδρόμιο.

Τέλος, το αρμόδιο υπουργείο επισημαίνει ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί το ακριβές κόστος των έργων, το οποίο εκτιμάται πως θα υπερβεί τα 70 εκ. ευρώ, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί να ακολουθηθεί η διαδικασία που αφορά σε μεγάλα έργα.

Η σχετική ερώτηση του Κωστή Μουσουρούλη είχε ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ
(Αρ. πρωτ. 5892/20-2-2012)

Θέμα: Νέος Κεντρικός Λιμένας Χίου

Προς - Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ), Μάκη Βορίδη
- Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας (ΥΠΑΑΝ), Μιχάλη Χρυσοχοΐδη

Εκ των 439 λιμένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καθορίζονται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (Trans-European Networks – Transport), τα 22 είναι ελληνικά, μεταξύ των οποίων και ο νέος Κεντρικός Λιμένας της Χίου. Συνεπώς, από πλευράς Ευρωπαϊκής στρατηγικής, οι λιμένες αυτοί έχουν στρατηγική προτεραιότητα ένταξης στο ΕΣΠΑ (Ταμείο Συνοχής και ΕΤΠΑ).

Ωστόσο, οι κατά καιρούς χειρισμοί αρμοδίων παραγόντων σε κεντρικό και περιφερειακό, πολιτικό και υπηρεσιακό, επίπεδο σχετικά με το νέο Κεντρικό Λιμένα Χίου, (αντιφατικότητες ως προς τον προσδιορισμό, την ωριμότητα και τον προϋπολογισμό ή το φορέα κατασκευής του έργου και έλλειψη συντονισμού ως προς την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2007-2013), έχουν αναμφισβήτητα περιπλέξει την προοπτική του έργου. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:

Με την υπ. αρ. 9083/481/21.4.2010 Ερώτησή μου σχετικά με τον προγραμματισμό ένταξης του έργου στο Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας», το ΥΠΟΜΕΔΙ απάντησε ότι η ένταξη «θα μπορούσε να εξεταστεί όταν το έργο θα είναι ώριμο για χρηματοδότηση και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι». Το ίδιο Υπουργείο, με το από 13/9/2010 Δελτίο Τύπου, πληροφορεί ότι το έργο «εντάσσεται με προϋπολογισμό για τα έργα της Α’ φάσης 63 εκατ. ευρώ και για τα έργα της Β΄ φάσης 13,5 εκατ. ευρώ». Εξ όσων είναι γνωστά, δεν υπάρχει ανάλογη απόφαση ένταξης.

Ένα χρόνο και πλέον αργότερα, με το από 27/1/2012 Δελτίο Τύπου, η Π.Ε. Χίου, ενημερώνει ότι «στη συνεδρίαση της 24/1/2012 του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου, ο Περιφερειάρχης και το Συμβούλιο δεσμεύτηκαν για την ένταξη των έργων της χερσαίας ζώνης του Νέου Λιμένα Χίου (προϋπολογισμού περίπου 35 εκατ. Ευρώ) στο Περιφερειακό Σκέλος του ΕΣΠΑ 2007-2013 και εξέφρασαν τη βούληση να διεκδικηθεί η χρηματοδότηση των αντίστοιχων λιμενικών έργων από το Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΟΜΕΔΙ, καθώς το νέο κεντρικό λιμάνι της Χίου αποτελεί έργο εθνικής εμβέλειας».

Εντωμεταξύ, με ΚΥΑ των ΥΠΟΜΕΔΙ και ΥΠΑΑΝ , η Εγνατία Οδός Α.Ε. είχε οριστεί υπεύθυνη για τον έλεγχο της πληρότητας των μελετών, την ωρίμανσή τους, τη δημοπράτηση, την ανάθεση και τη διοίκηση της κατασκευής του έργου, σε συνέχεια και της σύμφωνης γνώμης της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, όπως αποτυπώθηκε στο αριθμ. 26712/2786/28/7/2010 έγγραφό της.

Πρόσφατα, ανέκυψαν επιπλέον ζητήματα σχετικά με την ανάγκη ή μη προσδιορισμού ζώνης λιμένα κατά τον υφιστάμενο Νόμο 2971/2001 και τη διαδικασία των διαδοχικών βημάτων που πρέπει να ακολουθηθούν.

Επειδή το δικαίωμα του νησιώτη για μεταφορικές υποδομές επιπέδου, καθώς και η υποχρέωση της Πολιτείας να τις παρέχει με την προσήκουσα ποιότητα, στον κατάλληλο χρόνο και με το οικονομικότερο κόστος, δεν ικανοποιούνται με εξαγγελίες και δεν υλοποιούνται εάν υπάρχουν επισφάλειες ως προς το φυσικό και οικονομικό αντικείμενό τους,

Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί:

1.Ισχύει η προηγούμενη απάντηση του ΥΠΟΜΕΔΙ σε σχετική Ερώτησή μου, σύμφωνα με την οποία τμήμα του έργου προγραμματίζεται να ενταχθεί στο Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας»;

2.Προτίθενται τα αρμόδια Υπουργεία να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλία συντονισμού με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, σε συνέχεια της από 24/1/2012 δέσμευσης του Περιφερειάρχη και του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου, για την ένταξη στο Περιφερειακό Σκέλος του ΕΣΠΑ των έργων της χερσαίας ζώνης, ενδεικτικού προϋπολογισμού 35 εκατ. Ευρώ;

3.Λαμβάνοντας υπόψη τον έως σήμερα καταγεγραμμένο διαχωρισμό του έργου, σε Α και Β φάση (κατά το ΥΠΟΜΕΔΙ) και σε λιμενικά έργα και σε έργα χερσαίας ζώνης (κατά την Περιφέρεια Β. Αιγαίου), είναι σε θέση τα συναρμόδια Υπουργεία να προσδιορίσουν με μεγαλύτερη σαφήνεια το διαχωρισμό του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, μεταξύ του Τομεακού και του Περιφερειακού σκέλους του ΕΣΠΑ;

4.Έχει εφαρμοσθεί η ΚΥΑ των ΥΠΟΜΕΔΙ και ΥΠΟΙΑΝ, σχετικά με την ανάθεση στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» της ευθύνης για τον έλεγχο της πληρότητας των μελετών, την ωρίμανσή τους, τη δημοπράτηση, την ανάθεση και τη διοίκηση της κατασκευής του έργου; Εάν ναι, έχει η Εγνατία Οδός Α.Ε. παραλάβει το σύνολο των μελετών του νέου λιμένα Χίου; Εάν όχι, για ποιους λόγους δεν εφαρμόστηκε η ΚΥΑ και ποιος θα είναι τελικώς ο φορέας που θα αναλάβει το αντικείμενο;

5.Εάν η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει παραλάβει το σύνολο των μελετών του νέου λιμένα Χίου, έχει ολοκληρώσει τον έλεγχο της πληρότητάς τους και με ποια αποτελέσματα; Απαιτείται επικαιροποίηση ή αλλαγές στις αρχικές μελέτες; Εάν ναι, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για την ωρίμανσή τους;

6.Πέραν των μελετών εκείνων που έχουν ήδη εκπονηθεί, απαιτούνται άλλες προκειμένου το έργο να είναι ολοκληρωμένο και λειτουργικό; Εάν ναι, ποιες είναι αυτές και σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εκπόνησή τους;

7.Έχουν ληφθεί όλες οι σχετικές με το έργο αδειοδοτήσεις; Εάν όχι ποιες βρίσκονται σε εκκρεμότητα και για ποιους λόγους;

8.Απαιτείται προσδιορισμός ζώνης λιμένα, ή απλός καθορισμός της έκτασης ξηράς και θάλασσας; Εάν ναι, ποια είναι η ακριβής διαδικασία και ποιος ο αρμόδιος φορέας σε κάθε περίπτωση;

9.Εκτός από τα ανωτέρω, υπάρχουν άλλα προαπαιτούμενα που εκκρεμούν ώστε να προχωρήσει η ένταξη του έργου όπως π.χ. φάκελος μεγάλου έργου, και εάν ναι σε ποιο στάδιο ωριμότητας βρίσκονται;

Ο ερωτών Βουλευτής

Αθήνα, 20.02.2012

Κωστής Μουσουρούλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου