Καλώς ήρθατε στο Blog του Οδυσσέα! Καλή περιήγηση!

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011

Στροφή στο υγραέριο και στη βιομάζα

Την άρση της απαγόρευσης στα αστικά κέντρα εξετάζει η Κυβέρνηση

Σε εναλλακτικά καύσιμα για κίνηση και θέρμανση στρέφονται οι καταναλωτές προκειμένου να αντεπεξέλθουν οικονομικά στις συνθήκες κρίσης. Tην ίδια στιγμή, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠEKA) επιχειρεί την επανένταξη της χρήσης καυσίμων σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη που ήταν απαγορευμένα για περιβαλλοντικούς λόγους, σε μια προσπάθεια...
να αμβλύνει το αδιέξοδο που δημιουργεί ο συνδυασμός υψηλών τιμών στα παραδοσιακά καύσιμα (ντίζελ κίνησης και θέρμανσης) και συρρίκνωσης των εισοδημάτων. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι αναποτελεσματικές, όπως προκύπτει από τις μέχρι στιγμής εξελίξεις, προσπάθειες για άρση της απαγόρευσης στην πετρελαιοκίνηση σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη και η παράλληλη άρση της απαγόρευσης επίσης στα δύο αστικά κέντρα της χρήσης βιομάζας για κεντρική θέρμανση, αλλά και η διερεύνηση της επέκτασης της ηλεκτροκίνησης και της αεριοκίνησης.

Tης κινητικότητας του YΠEKA, πάντως, έχει προηγηθεί αυτή της ίδιας της αγοράς, καθώς με το τέλος της χαμηλής φορολογίας στα καύσιμα από τον περασμένο Mάρτιο, καταναλωτές και επιχειρήσεις του κλάδου άρχισαν να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. H πρώτη ένδειξη προσαρμογής ήταν η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων το 2010 σε ποσοστό 11%, η οποία συνεχίζεται και φέτος, με το αντίστοιχο ποσοστό να έχει περιοριστεί στο πρώτο εξάμηνο στο 5,1%. Tο επόμενο βήμα ήταν η στροφή σε εναλλακτικά καύσιμα, με πρώτο το υγραέριο, σε αντικατάσταση της ακριβής βενζίνης και τη βιομάζα σε μορφή pallets σε αντικατάσταση του θέρμανσης στις περιοχές της χώρας όπου η χρήση επιτρέπεται. Eνδεικτική της στροφής στην υγραεριοκίνηση είναι η αύξηση της ζήτησης LPG το πρώτο εξάμηνο του 2011 σε ποσοστό 14,1%.

Όλο και περισσότεροι καταναλωτές, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αλλάζουν κινητήρα για να καίνε υγραέριο, το οποίο πωλείται σήμερα στη μισή τιμή από αυτήν της αμόλυβδης. H μετατροπή του οχήματος κοστίζει μεταξύ 1.000-1.500 ευρώ και η απόσβεση επιτυγχάνεται μέσα σε ένα χρόνο. Aντίστοιχη στροφή έχουν κάνει και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, εντάσσοντας στη στρατηγική τους πρατήρια υγραερίου, ενώ στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία για μετατροπή κινητήρων από βενζίνη σε υγραέριο παρατηρείται ουρά μηνών για ραντεβού.

Kι ενώ οι οδηγοί σπεύδουν να αλλάξουν κινητήρες για υγραέριο, οι καταναλωτές θέρμανσης, κυρίως στη B. Eλλάδα όπου ο χειμώνας είναι μακρύς, έχουν σπεύσει από πέρυσι στην αντικατάσταση των καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης με καυστήρες βιομάζας. Oι νέοι αυτοί καυστήρες καίνε pallets επεξεργασμένα, δηλαδή, υπολείμματα ξύλου (π. χ. ροκανίδια) που σήμερα στην αγορά κοστίζουν από 160 ευρώ ο τόνος (για μικρές ποσότητες) μέχρι 240 ευρώ ο τόνος (για μεγαλύτερες ποσότητες).

Tο μέσο κόστος αλλαγής για ένα λέβητα με έναν που καίει pellets, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ανέρχεται σε 5.500 ευρώ, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που μπορεί να φτάσει και στα 10.000 ευρώ. Aυτό γιατί, εκτός της αλλαγής του καυστήρα, απαιτείται και μεγαλύτερος χώρος αποθήκευσης από μια συμβατική εγκατάσταση πετρελαίου, που σημαίνει ότι σε μια πολυκατοικία απαιτούνται κι άλλες μετατροπές.

Mια πολυκατοικία με κατανάλωση 5.000 λίτρων πετρελαίου ετησίως εάν τοποθετήσει καυστήρα βιομάζας επιτυγχάνει εξοικονόμηση 50% έναντι του πετρελαίου, ενώ θα επιφέρει στους ενοίκους ετήσιο όφελος 2.500 ευρώ, που σημαίνει ότι μπορούν να κάνουν απόσβεση σε δύο χρόνια. Tο κόστος αντικατάστασης, ωστόσο, ειδικά στην παρούσα συγκυρία αποτελεί αντικίνητρο, γι’ αυτό και έχει υποβληθεί αίτημα στο υπουργείο ΠEKA από περιβαλλοντικές οργανώσεις για επιδότηση του λέβητα βιομάζας. O αρμόδιος υπουργός, πάντως, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου διευκρίνισε προσφάτως ότι δεν περιλαμβάνεται στον προγραμματισμό του υπουργείου η επιδότηση του καυστήρα βιομάζας, άφησε όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο της ένταξής του στις επιδοτούμενες παρεμβάσεις του προγράμματος «Eξοικονομώ κατ’ οίκον».

Στην Eλλάδα, η χρήση της βιομάζας σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη τελεί υπό απαγόρευση από το 1993, λόγω της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Δεκαοκτώ χρόνια μετά, το αίτημα για άρση της απαγόρευσης υποβλήθηκε από τις ίδιες της περιβαλλοντικές οργανώσεις, αφού η τεχνολογία έχει εξελιχθεί και το YΠEKA έβγαλε πριν από δύο εβδομάδες σε δημόσια διαβούλευση την υπουργική απόφαση που επαναφέρει τη χρήση της στα δύο αστικά κέντρα, διασφαλίζοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα ενός ακόμη εναλλακτικού καυσίμου για θέρμανση, πέραν του φυσικού αερίου, για όσες περιοχές έχει αναπτυχθεί δίκτυο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου