- Εμφανίζεται νεαρή και κοκκινομάλλα - Φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται στο ύψος του στήθους
- Ο Πλούτωνας φορά κόκκινο χιτώνα και ο Ερμής κίτρινο
- Πανομοιότυπο το ψηφιδωτό με τη ζωγραφική αναπαράσταση στη Βεργίνα
- Σε εξέλιξη η ενημέρωση στο λόφο Καστά στην Αμφίπολη
- "Επεσε" το site του υπουργείου Πολιτισμού από την επισκεψιμότητα
Η βεβαιότητα ορισμένων ότι πρόκειται για ακόμη μια αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης επιβεβαιώθηκε.
Αν και μοναδικό για μακεδονικού τύπου τάφο το ψηφιδωτό του τάφου της Αμφίπολης φαίνεται ότι ακολουθεί τη...
βασιλική διακόσμηση στους τάφους των βασιλέων στη Βεργίνα.
Η αίσθηση ότι πρόκειται για άτομο ή άτομα που έχουν συγγενική ή στενή πολιτική σχέση με τη βασιλική οικογένεια μοιάζει πλέον και αυτή να επιβεβαιώνεται.
Το ψηφιδωτό δεν σταματά να εκπλήσσει. Ο καλλιτέχνης έχει δώσει μια τρισδιάστατη απεικόνιση του γνωστού μύθου. Το γεγονός και μόνο πως έχει δώσει “βάθος” στο έργο, παίζοντας με τις θέσεις, τα χρώματα και το μέγεθος των μορφών, κάτι που δεν παρουσιάζεται παρά την περίοδο του μεσαίωνα στη ζωγραφική τέχνη, κάνει το ψηφιδωτό του τάφου της Αμφίπολης τουλάχιστον μοναδικό...
Η Περσεφόνη απεικονίζεται να φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται στο ύψος του στήθους. Είναι νεαρή και κοκκινομάλλά. Ο Πλούτωνας φορά κόκκινο χιτώνα και ο θεός Ερμής κίτρινο.
| Η τοιχογραφία στη Βεργίνα |
Υπάρχει και δεύτερο ψηφιδωτό στον τάφο;
Το ψηφιδωτό πριν τη θύρα του τάφου που πιθανότατα οδηγεί στον προθάλαμο και τον νεκρικό θάλαμο οδηγεί πολλούς επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι ίσως στη συνέχεια του μνημείου ακολουθεί και άλλο ψηφιδωτό. Αυτό καθώς φαίνεται ότι όπως στους βασιλικούς τάφους των Αιγών υπήρχαν ζωγραφικές αναπαραστάσεις που δημιουργούσαν μια σύνθεση, έτσι και στον τάφο της Αμφίπολης πιθανότατα θα υπάρχει μια αλληλουχία από ψηφιδωτά.
Όλα αυτά βέβαια μένει να αποδειχθούν τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες κατά τη συνέχιση της ανασκαφής.
Όλη η ενημέρωση των δημοσιογράφων για τα ευρήματα:
Όπως ανακοινώθηκε στην ενημερωση των δημοσιογράφων αφαιρούνται από τον λόφο οι επιχώσεις και τα μπάζα της ανασκαφής Λαζαρίδη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αφαίρεση στη δυτική πλευρά και συνεχίζονται οι εργασίες πίσω και ανατολικά από τη θόλο.
Σήμερα που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε η τρίτη μορφή της παράστασης, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα, ο οποίος -εκτός από το στεφάνι- φοράει και κόκκινο ιμάτιο.
Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους (κοκκινομάλλα), η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται για την μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις.
ΟΛΟ ΤΟ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ
Γιατί είναι ιδιαίτερη
Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για τον χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στον λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών.
Η ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ
Φυσικά, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού οι οποίες συνίστανται:
α. Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ
β. Και πάνω από αυτά ξύλινη επένδυση
Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.
Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστά, οι οποίες εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.
Στον τέταρτο χώρο ήτοι στον τρίτο θάλαμο, έχει ολοκληρωθεί η υποστύλωση. Δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές εργασίες, επειδή η ομάδα ασχολήθηκε με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου