Λιμένας Λιμνιών-Βολισσός |
-Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του 2015
-Μέχρι τον Ιούλιο του 2015 θα πρέπει να έχει δημοπρατηθεί ως υποέργο του συνολικού
-Τις ατέλειες του λιμανιού, είναι υποχρεωμένος να τις διορθώσει ο ανάδοχος του έργου, Αρχιμίδης.
-Το λιμενικό ταμείο θα κάνει τον εσωτερικό κανονισμό του λιμανιού
-Πολυτέλεια για το Αιγαίο το τουριστικό καταφύγιο των Λιμνιών της Βολισσού
-Όσον αφορά την αξιοποίηση του τουριστικού καταφύγιου, στα σχέδια είναι η δημιουργία ενός δικτύου τουριστικών καταφυγίων στη Χίο, της Βολισσού, συν άλλα πέντε, τα οποία να ...πουληθούν σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται για ταξίδια στο Αιγαίο, από Ρωσία και Βουλγαρία
-Θα γίνουν προσλήψεις από το Λιμενικό Ταμείο από 1 έως 3 άτομα με γνώση σε τουριστικά και λιμενικά θέματα
-Η Aegean Regatta 2015 θα ξεκινήσει το καλοκαίρι από το τουριστικό καταφύγιο της Βολισσο
Μια ενημερωτική συζήτηση που αφορούσε εφ' όλης της ύλης την υφιστάμενη κατάσταση που επικρατεί στο λιμάνι των Λιμνιών της Βολισσού, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης 28η Οκτωβρίου σε αίθουσα του πρώην Δημαρχείου Αμανής στη Βολισσού.
Γράφει ο Οδυσσέας Κοκκινάκης
Η συζήτηση έγινε με πρωτοβουλία του Μιχάλη Μπελέγρη, προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Χίου, Βολισσιανού, στην καταγωγή, ο οποίος ήθελε να εκθέσει στους κατοίκους του χωριού της Βορειοδυτικής Χίου, τα προβλήματα που υπάρχουν, τους τρόπους αντιμετώπισής τους, αλλά και να ζητήσει τη συμπαράστασή τους, όσον αφορά την επίλυσή τους.
Συμπερασματικά, από την κουβέντα που έγινε, φάνηκε ότι...
το λιμάνι των Λιμνιών, κουβαλάει αμαρτίες του παρελθόντος, αν και ο Μιχάλης Μπελέγρης, στα όσα είπε, απέφυγε με κάθε τρόπο να αποδώσει ευθύνες, στους προηγούμενους κυβερνώντες, αφού ασχολήθηκε αποκλειστικά με τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από 'δώ και πέρα, ώστε να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει συνολικά το έργο, ανεξάρτητα με το αν ευθύνονται γι' αυτά, ο ένας ή ο άλλος.
Μιχάλης Μπελέγρης -πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου |
Έκανε μια γενική αναδρομή στα στάδια που ακολουθήθηκαν μέχρι σήμερα, στα προβλήματα που έχει το λιμάνι, όσον αφορά τους εξωτερικούς τομείς (μελέτες, ΕΟΤ, υπουργείο Τουρισμού, κλπ.), αλλά και τους εσωτερικούς (ρύθμιση τουριστικού και αλιευτικού λιμένα), αλλά και τη συνολική διαχείρισή του (δημιουργία ενός συνολικού δικτύου υποδοχής τουριστικών σκαφών στη Χίο, προσλήψεις εργαζομένων, Regatta 2015, κλπ).
Σχέδιο Λιμένα Λιμνιών |
Συγκεκριμένα, στη μακροσκελή και αναλυτική εισήγηση, που έκανε ο Μιχάλης Μπελέγρης, μεταξύ άλλων τόνισε:
Το εξωτερικό κομμάτι
-Φορέας υλοποίησης του έργου, ήταν ο ΕΟΤ, διότι έτσι εντάχθηκε η επέκταση του λιμένα (δημιουργία τουριστικού καταφυγίου) στο ΕΣΠΑ και είχε αρχικό προϋπολογισμό, περίπου 3,4 εκατ. ευρώ. Επιλέχθηκε ως ανάδοχος η εταιρία Αρχιμήδης ΑΕ με έκπτωση 35,7%. Ο Οργανισμός (ΕΟΤ) από 1 Νοεμβρίου 2014, παύει να υπάρχει ως αυτοτελής φορέας και θα υπαχθεί ως τμήμα στο υπουργείο Τουρισμού.
-Από το Νοτιά που έγινε το Μάιο, ανέκυψε ένα μεγάλο θέμα, λειτουργίας του λιμένα, το οποίο βέβαια, ήταν γνωστό από παλαιότερα. Ότι τα έργα που έγιναν, επέκτασης που λιμένα, δεν προστατεύουν το λιμάνι.
-Έτσι υπήρξε επικοινωνία με τον ΕΟΤ, οι οποίες κατέληξαν στο εξής: Πρέπει να γίνει η προσωρινή διοικητική παραλαβή του έργου προς χρήση, να επισημανθούν οι ατέλειες μέσα στο 15μήνο και να διορθωθούν, οι όποιες κακοτεχνίες υπάρχουν εκ μέρους του εργολάβου του έργου (Αρχιμίδης).
-Παράλληλα, λόγω προβληματικής αρχικής μελέτης που είχε γίνει για το έργο, όσον αφορά την προστασία από Νοτιά, (σ.σ. το παραδέχθηκε ο παριστάμενος τέως Δήμαρχος Αμανής Γιάννης Μαλαφής, που επί των ημερών του είχαν γίνει όλες οι διαδικασίες για να ξεκινήσουν τα έργα στα Λιμνιά, δικαιολογώντας το γεγονός αυτό, είπε ότι θα χανόταν το έργο αν καθυστερούσε τότε η μελέτη), χρειάζεται τώρα, βάση νέας μελέτης, να γίνει προέκταση των δύο μόλων, του υπήνεμου κατά 25 μέτρα στην ίδια διεύθυνση και του προσήνεμου κατά 72 μέτρα με μια μικρή κλήση προς το Νότο, δηλαδή προς τα Μεστά.
-Για να γίνει αυτό χρειάζονται όπως είπαν από τον ΕΟΤ, τέσσερα πράγματα:
- Πρώτον, τροποποίηση της μελέτης χωροθέτησης,
- Δεύτερον, προσωρινή διοικητική παραλαβή του έργου (έγινε τις προηγούμενες μέρες από το Λιμενικό Ταμείο).
- Τρίτον, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων
- Τέταρτον μελέτη κυματικής διείσδυσης
Τη μελέτη αυτή θα την πλήρωνε ο ΕΟΤ, αν είχαν γίνει οι διαδικασίες προσωρινής παραλαβής του έργου νωρίτερα. Όμως επειδή καθυστέρησαν τη μελέτη τώρα θα την πληρώσει το λιμενικό ταμείο της Χίου, που θα είναι και ο φορέας διαχείρισης του λιμένα (συνολικό κόστος 7.000 ευρώ).
Το Λιμενικό Ταμείο για να είναι μέσα στους προβλεπόμενους χρόνους θα δώσει τη μελέτη με ανάθεση σε λιμενολόγο που έχει κάνει αντίστοιχες μελέτες για το λιμάνι της Χίου, αλλά και των Κουφονησίων, ο οποίος έχει συμφωνήσει να παραδώσει τη μελέτη με το παραπάνω ποσό ως αμοιβή.
Μέχρι 15 Νοεμβρίου θα παραλάβει το Λιμενικό Ταμείο τη μελέτη, η οποία μαζί με την προσωρινή διοικητική παραλαβή που έκανε ο Δήμος, θα σταλούν στο νέο υπεύθυνο φορέα, το υπουργείο Τουρισμού. Το τελευταίο, θα τροποποιήσει τη μελέτη χωροθέτησης και θα απευθυνθεί στην Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ), προκειμένου να γίνει επέκταση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αφού υπάρχει γενικότερη τροποποίηση του αρχικού σχεδίου.
Το θέμα είναι αυτές οι διαδικασίες να ολοκληρωθούν μέχρι τέλος Φεβρουαρίου, ώστε να προλάβει η επέκταση των μόλων να δημοπρατηθεί έως τον Ιούλιο, ως υποέργο του συνολικού και να κρατήσει έτσι την έκπτωση από το ΕΣΠΑ (1,2 εκατ. ευρώ).
Αν όλα πάνε καλά, όπως έχουν σχεδιαστεί, έως το τέλος του 2015 (31/12), το έργο της επέκτασης των μόλων θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί.
Το εσωτερικό κομμάτι
Όσον αφορά τα θέματα της διαχείρισης του λιμένα από το Λιμενικό Ταμείο της Χίου, ο Μιχάλης Μπελέγρης τόνισε:
-Η διαχείριση του λιμένα, η διαφήμισή του, και γενικότερα η μελέτη της χερσαίας ζώνης του είναι θέματα που αφορά το δικό μας φορέα. Το λιμενικό ταμείο, πιστεύει ότι τα έργα στο λιμένα της Βολισσού, για τα δεδομένα της Χίου, με βάση τα λιμάνια, τις μαρίνες, τα τουριστικά καταφύγια γύρω-γύρω είναι πολυτέλεια γενικά για το Αιγαίο.
Η αρχική μελέτη του έργου έλεγε ότι ο ΕΟΤ θα κάνει το έργο των λιμενικών εγκαταστάσεων και βάση της προγραμματικής σύμβασης, θα το παραδώσει, στο Δήμο, ο οποίος θα είναι και ο φορέας διαχείρισής του. Ο τελευταίος, μέσω του λιμενικού ταμείου που θα κάνει τις ενέργειες ώστε να δοθεί ρεύμα και νερό στις εγκαταστάσεις, θα φτιάξει ένα χώρο για ρεσεψιόν, θα κάνει τον κανονισμό του λιμανιού κλπ.
Ο τέως δήμαρχος Αμανής Γιάννης Μαλαφής, διευκρίνισε ότι η μελέτη που είχε γίνει επί των ημερών του, για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με κάποιες τροποποιήσεις, θα μπορεί να είναι έτοιμη, μέσα στα χρονικά στενά περιθώρια που υπάρχουν, ώστε να μη χαθούν οι προθεσμίες.
Διευθέτηση χερσαίας ζώνης λιμένα Λιμνιών |
Η απάντηση που τους δόθηκε ήταν ότι για το λόγο αυτό προβλέπεται η προσωρινή παραλαβή του έργου προς χρήση, ώστε να επισημανθούν από το φορέα διαχείρισης (Λιμενικό Ταμείο Χίου), τα όποια προβλήματα υπάρχουν και να διορθωθούν από τον εργολάβο.
Δίκτυο αποτελούμενο από 6 τουριστικά καταφύγια στη Χίο
Στο ευρύτερο πλάνο του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, είναι η δημιουργία ενός δικτύου, τουριστικών καταφυγίων στη Χίο, αποτελούμενων από έξι συγκεκριμένους λιμένες. Πρόκειται για τους:
-Βολισσού, Καρδαμύλων, Λαγκάδας, Εμποριού, Ψαρών και Οινουσσών.
Για το σύμπλεγμα αυτών των τουριστικών καταφύγιων, ο Μιχάλης Μπελέγρης διευκρίνισε χαρακτηριστικά:
Για το λιμένα της Βολισσού, απομένουν τα προαναφερόμενα, όσον αφορά τα υπόλοιπα πέντε τουριστικά καταφύγια που ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου θέλει να αποτελέσουν μαζί με το πρώτο το σύμπλεγμα των τουριστικών καταφυγίων της Χίου, καθένα απ' αυτά χρειάζεται:
-Εμπορείος: Δεν έχει λιμενική εγκατάσταση, αλλά τα τουριστικά σκάφη, έχουν τη δυνατότητα να δένουν αρόδο σε σημαντήρες και να βγαίνουν οι ιδιοκτήτες τους απ' αυτά με τα tender (συνοδευτικά μικρά σκάφη). στην ξηρά.
-Λαγκάδα: Εκεί έχει δημιουργηθεί μια επιτροπή που έχει αρχίσει να κάνει οριοθέτηση, δηλαδή που θα είναι τα TAXI για τις Οινούσσες, που τα τουριστικά σκάφη, που τα αλιευτικά.
-Καρδάμυλα: Εκεί επίκειται έργο. Θα είναι το τελευταίο λιμάνι, που θα ενταχθεί.
-Οινούσσες και Ψαρά έχουν ζώνες που δένουν τα αλιευτικά και που τα τουριστικά και απλά θα καταρτισθούν οι κανονισμοί λειτουργίας τους, με βάση τα δεδομένα που πορεύονται μέχρι σήμερα.
Από τη στιγμή που θα γίνει το δίκτυο τουριστικής προβολής, θα χρειαστεί διάστημα δύο περίπου μηνών, για να μπει σε λειτουργία το όλο εγχείρημα και να ρυθμιστούν από τους κατάλληλους ανθρώπους οι λεπτομέρειες.
Τα παραπάνω λιμάνια, δημιουργούν εύκολα και γρήγορα ένα σύμπλεγμα τουριστικών καταφυγίων, το οποίο μπορούμε να το ...πουλήσουμε προς τα έξω.
Δηλαδή είτε, σε Έλληνες που θέλουν να νοικιάσουν σκάφη από ένα σταθμό για τις διακοπές τους, είτε σε ένα δίκτυο, που ήδη υπάρχει στη βόρεια Ελλάδα και διαθέτει σε Ρώσους και Βούλγαρους με βάση το πρώτο ή το δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής, σκάφη για να κάνουν ταξίδια στο Αιγαίο.
Σήμερα, υπάρχει ένα ήδη διαμορφωμένο δίκτυο που εξυπηρετεί αυτά τα σκάφη, σε Σκύρο, Λέρο, Κω, Πάτμο, Λειψούς, Σάμο.
Στόχος είναι να λειτουργήσει το τουριστικό καταφύγιο της Βολισσού, ως πέρασμα των σκαφών τους καλοκαιρινούς μήνες, 3-5 μήνες και τους υπόλοιπους, αυτούς του χειμώνα, να καταφέρει το λιμενικό ταμείο της Χίου, να μένουν δεμένα και να δημιουργήσει και τις υποδομές, ώστε να βγαίνουν να κάνουν τις χειμερινές συντηρήσεις τους.
Έτσι και οι ιδιοκτήτες των σκαφών δε θα πληρώνουν τα λιμανιάτικα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και θα υπάρξει ανάπτυξη στις περιοχές των τουριστικών καταφυγίων της Χίου.
Εσκεμμένα, όπως διευκρίνισε ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου στο δίκτυο αυτό των έξι τουριστικών καταφύγιων δεν ενέπλεξε το λιμάνι της Χίου και τη μαρίνα του νοσοκομείου.
Προσλήψεις προσωπικού
Ακόμα, επεσήμανε ο Μιχάλης Μπελέγρης, θα γίνουν προσλήψεις κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού σε κάθε λιμάνι του τουριστικού δικτύου, από το λιμενικό ταμείο Χίου, από 1 έως 3 άτομα, ανάλογα την κίνηση και τις ανάγκες, με γνώσεις σε τουριστικά και λιμενικά θέματα, τα οποία θα ρυθμίζουν τα θέματα με τα σκάφη που θα φτάνουν στο λιμένα αρμοδιότητά τους. Να τους δίνουν οδηγίες για το που θα δένουν, ρεύμα, νερό, τουριστικές πληροφορίες και γενικά να εξυπηρετούν τους ιδιοκτήτες και τα πληρώματα των σκαφών, όσον αφορά τις εγκαταστάσεις του λιμένα. Οι προσλήψεις θα γίνουν με γνώμονα την εντοπιότητα των εργαζομένων.
Από απόσταση οι ιδιώτες
Σε σχετικές ερωτήσεις απάντησε ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον για την ανάληψη της διαχείρισης του λιμένα από ιδιώτη, παρά τις ερευνητικές συζητήσεις που έχουν γίνει, κι αυτό διότι:
Ένα τουριστικό καταφύγιο για να λειτουργήσει χρειάζεται τα ίδια έξοδα, προσωπικό κλπ., ανεξάρτητα αν δένουν σ΄αυτό 50 ή 300 σκάφη. Στην περίπτωση της Βολισσού, στο λιμένα των Λιμνιών, στο τουριστικό καταφύγιο, μπορούν να δέσουν συνολικά 52 σκάφη. Κατόπιν αυτού καθίσταται ασύμφορο από τις ιδιωτικές εταιρίες του είδους να επενδύσουν.
Ενδεικτικά αποτελέσματα για τη λειτουργία του δικτύου στη Χίο, θα μπορούμε να έχουμε τον 5ο-6ο χρόνο λειτουργίας του.
Aegean Regatta 2015
Ο Μιχάλης Μπελέγρης υπενθύμισε ότι η Βολισσός, έχει επιλεγεί για φέτος το καλοκαίρι να είναι η τοποθεσία από την οποία θα ξεκινήσουν τα σκάφη που θα συμμετάσχουν στην Aegean Regatta 2015.
Aegean Reratta 2012 - Λιμνιά-Βολισσός |
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανοικτής Θαλάσσης, Άκης Τσαλίκης είχε ανακοινώσει κατά την τελετή λήξης της Aegean Regatta 2014 στο Κάστρο της Ρόδου την απόφαση της Οργανωτικής Επιτροπής η διαδρομή για το 2015 να είναι Βολισσός Χίου, Λιμάνι Σάμου, Μαρίνα Πυθαγορείου, με τελικό προορισμό τους Λειψούς, ενώ είχε τονίσει ότι θα γίνουν και παράκτιες ιστιοδρομίες στον κόλπο του Βαθέος στη Σάμο.
Βέβαια, ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου Χίου, δεν παρέλειψε να καυτηριάσει ότι την προηγούμενη φορά που τα σκάφη της Aegean Regatta πέρασαν από τη Βολισσό, τον Αύγουστο του 2012, οι άνθρωποι που συμμετείχαν δεν έφυγαν ενθουσιασμένοι, αφενός μεν διότι ήταν δεμένο το ένα σκάφος πάνω στο άλλο και αφετέρου, διότι οι επιχειρηματίες της περιοχής τους έβλεπαν σαν μεταφερόμενα 50ευρά.
Πιστεύουμε ότι πλέον έχουμε ωριμάσει, στη Βολισσό, υπάρχει καινούργια λιμενική εγκατάσταση, που θα υποδεχθεί τα σκάφη και θα προσπαθήσουμε να μην επαναληφθούν φαινόμενα σαν αυτά του 2012, έτσι ώστε μέσω της Regatta, να υπάρξει διαφήμιση του τόπου.
Οι άνθρωποι αυτοί με τα σκάφη, θέλουν να δέσουν τα σκάφη τους, να έχουν την παροχή του ρεύματος και του νερού, τουαλέτες και σωστή συμπεριφορά από τους επιχειρηματίες.
Για ακτοπλοϊκή σύνδεση Βολισσού-Ψαρών
Σε ερώτημα αν υπάρχει κάποια πληροφορία σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Βολισσού με τα Ψαρά, διευκρίνισε ο τέως δήμαρχος Αμανής Γιάννης Μαλαφής (ο οποίος έχει χρηματίσει και περιφερειακός σύμβουλος), ότι το θέμα της ενδοπεριφερειακής συγκοινωνίας είναι αρμοδιότητας της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και όχι του Δήμου Χίου (λιμενικού ταμείου), οπότε από 'κει θα πρέπει να απαντηθεί αυτό το θέμα.
Λιμένας Ψαρών |
Τέλος, για το γεγονός ότι οι ψαράδες πληρώνουν λιμανιάτικα στο λιμενικό ταμείο χωρίς να παρέχεται η στοιχειώδη ασφάλεια στα καϊκιά τους, όταν έχει νοτιά, ο Μιχάλης Μπελέγρης απάντησε ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, υπεύθυνος για την ασφάλεια του όποιου σκάφους λιμενίζεται οπουδήποτε είναι ο κυβερνήτης του, ο οποίος αν δε νοιώθει σίγουρος για το καϊκι του, μπορεί να το δέσει αλλού.
Από 'κει και πέρα, γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες -όπως προαναφέρθηκε- ώστε οι σημερινές συνθήκες να διορθωθούν στο άμεσο μέλλον.
Στη συζήτηση μεταξύ άλλων παρέστη και η αντιδήμαρχος Χίου, υπεύθυνη για θέματα Πολιτισμού και Περιβάλλοντος, Βιβή Ποταμούση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου