Ντροπή και μόνο ντροπή νιώσαμε το Σάββατο, πριν την Ανάσταση στο Βροντάδο της Χίου!
Ένα έθιμο που αποτελεί διαφήμιση για το νησί μας και κατέστησε τη Χίο τον πλέον τουριστικό προορισμό για τις ημέρες του Πάσχα, ο ρουκετοπόλεμος, κινδύνευσε εν έτη 2015, να διακοπεί.
Γράφει ο Οδυσσέας Κοκκινάκης
Το έθιμο του ρουκετοπόλεμου, που ξεκίνησε πριν από δύο αιώνες, μέσα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και όπως λένε οι παλαιοί, δε σταμάτησε παρά μόνο δύο φορές, την πρώτη για οικονομικούς λόγους τα χρόνια της γερμανικής κατοχής, καθώς και τα πρώτα χρόνια της δικτατορίας,
λόγω απαγόρευσης, κάποιοι θέλησαν να το ...
φρενάρουν.
Προσωπικά εγώ διάλεξα για να παρακολουθήσω το έθιμο του ρουκετοπόλεμου, μαζί με την οικογένειά μου και φίλους μου, την πρώτη γραμμή, ρίψης των ρουκετών. Ήμουν στην "κόκκινη" γραμμή, στους ρουκετοσύρτες του Αγ. Μάρκου, γύρω στις 8 μ.μ.
Οι ρουκετοσύρτες, γέμιζαν με τις ρουκέτες με απόλυτη οργάνωση από τους ρουκετατζίδες, υπό το βλέμμα του κάθε συντονιστή του συνεργείου ο οποίος βρισκόταν σε συνεννόηση μέσω ασυρμάτων, με τα συνεργεία της Παναγιάς Ερειθιανής.
Τίποτα δεν αφήνονταν στην τύχη του. Τα πάντα γινόντουσαν με προγραμματισμό, προσοχή και ασφάλεια, όπως είχαν υποσχεθεί οι ρουκετατζίδες, στις συσκέψεις με τις τοπικές αρχές τις προηγούμενες μέρες.
Τηλεοπτικό συνεργείο από σταθμό της Ιαπωνίας, έπερνε συνεντεύξεις από τους ρουκετατζίδες, ενώ τηλεκατευθυνόμενες κάμερες (προσωπικά μέτρησα τρεις) κατέγραφαν πλάνα του ρουκετοπόλεμου από τον αέρα.
Πέρσι πλάνα από τον ρουκετοπόλεμο είχαν προβληθεί στο BBC
Ενώ λοιπόν, όλα κυλούσαν ομαλά, γύρω στις 9 μ.μ. έρχεται μήνυμα από την πλευρά της Παναγιάς Ερειθιανής, ότι στο χώρο που "τραβάνε" τις ρουκέτες τους, έφτασαν άτομα από την ασφάλεια της Χίου.
Το έθιμο διακόπτεται στις 9.15 μ.μ. για, τουλάχιστον, μια ώρα.
Στην ξύλινη εξέδρα του Αγ. Μάρκου, επικρατεί πανδαιμόνιο. Όλοι οι ρουκετατζίδες, παιδιά νεαρής ηλικίας, συγκεντρώνονται στην ανατολική πλευρά της εξέδρας, διότι κυκλοφορεί η φήμη ότι κατέφθασε και στη δική τους πλευρά η ασφάλεια.
Ο άνθρωπος που μπήκε μπροστά για να καθαρίσει τη Χίο από τα ναρκωτικά, συμμορία "Lοcos", o Γιώργος Κεβόπουλος, ένας άνθρωπος τον οποίο σέβονται για τη δουλειά του, όλοι πάνω στο νησί, πήγε να κυνηγήσει τους ρουκετατζίδες.
Έκανε ένα μεγάλο λάθος. Οι ρουκέτες δεν είναι ναρκωτικά. Τα ναρκωτικά όπως και τους ναρκομανείς κανείς δεν τα θέλει στη Χίο. Σε αντίθεση με τις ρουκέτες και τους ρουκετατζίδες.
Οι ρουκετατζίδες, στην πλειοψηφία τους, νεαρής ηλικίας άτομα, δεν αντιμετωπίζονται ως παράνομοι στο νησί. Είναι παιδιά που στερούνται τον καθημερινό τους καφέ και με το λιγοστό χαρτζιλίκι τους, φτιάχνουν τις ρουκέτες με τον παραδοσιακό τρόπο, τις "τριπλές", όπως τους τις δίδαξαν οι πατεράδες τους, οι οποίοι το έμαθαν από τους δικούς τους πατεράδες, στις γειτονιές του Βροντάδου, στις ενορίες του Αγ. Μάρκου και της Παναγιάς Ερειθιανής. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να σταματήσει για κανένα λόγο ένα έθιμο.
Τα έθιμα και οι παραδόσεις είναι η ιστορία μας. Είναι αυτό που μας κρατάει ζωντανούς και μας κάνει διαφορετικούς τον ένα λαό από τον άλλον. Το ένα νησί από το αλλό. Το ένα χωριό από το άλλο. Τη μια ενορία από την άλλη.
Έχουμε υποχρέωση να στηρίξουμε τις παραδόσεις μας. Όταν κατάφεραν και συντηρήσαν το έθιμο σε πολύ πιο δύσκολες εποχές οι παππούδες μας (κατοχή) και οι πατεράδες μας (δικτατορία).
Η ασφάλεια της Χίου αξίωσε από τους ρουκετατζίδες να έρθουν σε συμφωνία και να παραδώσουν έναν αριθμό ρουκετών, διότι υπήρξε επώνυμη καταγγελία στη Αθήνα για το έθιμο.
Σίγουρα το έθιμο αποτελεί βραχνά για κάποιους που έχουν τα σπίτια τους, γύρω από το πεδίο ...βολής. Εκεί λοιπόν, είναι που πρέπει να επέμβει η δημοτική αρχή της Χίου και ως ομπρέλα να προστατεύσει και το έθιμο, αλλά και τους θιγόμενους απ' αυτό.
Οι ισορροπίες είναι σίγουρα δύσκολες και ακουμπάνε ευαίσθητες χορδές. Όμως οι πολιτικοί πρέπει να έχουν τον τρόπο να ισορροπούν τις καταστάσεις, φυσικά όχι μόνο στα εύκολα, αλλά και στα δύσκολα.
Υπάρχουν επαγγελματίες στο νησί που ανεβάζουν το τζίρο τους λόγω του ρουκετοπόλεμου. Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εστιατόρια, μπαράκια, καφετέριες, εμπορικά μαγαζιά. Ο κόσμος, που έρχεται να παρακολουθήσει αυτό το έθιμο, αφήνει χρήμα στη Χίο.
Από σήμερα κιόλας θα πρέπει να καθίσουν στο τραπέζι, οι τοπικοί άρχοντες, εκπρόσωποι από την Περιφερειακή Ενότητας της Χίου, το Δήμο, τη Ιερά Μητρόπολη, το Εμπορικό Επιμελητήριο, την Αστυνομική Διεύθυνση, την Πυροσβεστική Υπηρεσία, Υπηρεσιών Υγείας του νησιού, εκπροσώποι των κατοίκων αλλά και των δύο ενοριών (Αγ. Μάρκου και Παναγιάς Ερειθιανής) και μαζί με τους επικεφαλής των συνεργείων να πάρουν αποφάσεις για το μέλλον του εθίμου.
Εγώ από την πλευρά, ως άνθρωπος που συμμετέχω στο έθιμο, ως θεατής, μαζί με τους χιλιάδες άλλους, Χιώτες και επισκέπτες του νησιού, έχω να προτείνω το εξής:
Όλοι οι επαγγελματίες, που έχουν βεβαιωμένο κέρδος από το έθιμο, να δώσουν τον οβολό τους, ώστε να δημιουργηθεί ένα κοινό ταμείο, το οποίο θα διαχειρίζεται μια κοινή επιτροπή από τους παραπάνω φορείς.
Μπορεί να θεσπιστεί ένα ποσοστό επί των κερδών της κάθε επιχείρισης, τις ημέρες του Πάσχα, μια εβδομάδα πριν και μια εβδομάδα μετά και το σύνολο αυτών των χρημάτων να διατίθεται για την προστασία, αλλά και την αποκατάσταση των όποιων ζημιών προκαλούνται στα σπίτια των θιγόμενων κατοίκων.
Αν μάλιστα διορθωθούν οι ζημιές και περισσεύουν χρήματα να δίδονται για την κατασκευή ρουκετών αλλά και τη διαφήμιση και προβολή του εθίμου, στην υπόλοιπη χώρα και στο εξωτερικό.
Με την ελπίδα οι ρουκετατζίδες να αντιμετωπίζονται ως άνθρωποι που βοηθάνε στη διατήρηση και τη διάδωση της παράδοσης του τόπου μας και να βρεθεί ένας τρόπος να τιμώνται από την τοπική κοινωνία, ευχόμαστε να μην ξαναζήσουμε τα φετινά γεγονότα, άλλη χρονιά.
Καλώς ήρθατε στο Blog του Οδυσσέα! Καλή περιήγηση!
Ετικέτες
Χίος
(4255)
Βολισσός
(192)
ΟΧΣΑ
(141)
Οινούσσες
(131)
Βροντάδος
(84)
Πυργί
(80)
Μεστά
(54)
Κάμπος
(39)
Χαλκειός
(36)
Αρμόλια
(32)
Καλλιμασιά
(29)
Καλαμωτή
(24)
Ποταμιά
(20)
Λεπτόποδα
(19)
Κουρούνια
(18)
Πισπιλούντα
(18)
Κέραμος
(17)
Θυμιανά
(16)
Χάλανδρα
(15)
Καρυές
(13)
Λαγκάδα
(13)
Καμπιά
(12)
Νένητα
(12)
Δαφνώνας
(11)
Βίκι
(9)
Νεοχώρι
(8)
Πιραμά
(7)
Ελευσίνα
(5)
Κηφισιά
(4)
Γρου
(2)
Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου