Καλώς ήρθατε στο Blog του Οδυσσέα! Καλή περιήγηση!

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Ενδεικτικές απαντήσεις για το εξεταζόμενο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές.

...

./.
./.
ΠΡΟΤΥΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ 2012
Α)  Η συγγραφέας αναφέρεται στην επίδραση της αρχαίας ελληνικής τέχνης στον παγκόσμιο πολιτισμό. Αρχικά, επισημαίνει την πρωταρχική προσπάθεια της αρχαίας ελληνικής πλαστικής να υπερβεί ο άνθρωπος τις αδυναμίες και να επικοινωνήσει με το συνάνθρωπο και το θείο. Προϊόν του ορθολογισμού, το πλαστικό δημιούργημα, υπογραμμίζει την ευθύνη του πολίτη απέναντι στην πόλη μέσα στα όρια του νόμου και τα δημοκρατικά ιδεώδη. Η αρχαία ελληνική τέχνη εκφράζει το πέρασμα στην οργανωμένη πολιτεία και στη συνείδηση της ελεύθερης σκέψης, όπως αυτή εκφράζεται με την ένταση της φυσικής ομορφιάς. Η αρχαία αισθητική φανερώνει τη συνάντηση του ανθρώπου με τους θεούς μέσα από την ανάδειξη της τελειότητας. Η συγγραφέας καταλήγει πώς η αρχαία ελληνική τέχνη είναι πάντα ζωντανή και αποτυπώνει το πνεύμα της ελευθερίας που διακρίνει την ανθρώπινη υπόσταση
Β 1) Η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή. Αυτό συμβαίνει επειδή αποτελεί πρότυπο και οδηγό αισθητικής. Το μέτρο, η αρμονία και το περιεχόμενό της, είναι αξίες διαχρονικές που ακόμα και σήμερα εμπνέουν τους καλλιτέχνες και οριοθετούν την κρίση και την αξιολόγηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η αρχαία ελληνική τέχνη, εκφράζοντας το πνεύμα ανατροπής και ελευθερίας της κλασσικής αρχαιότητας, αποτυπώνει με δυναμισμό την ανάγκη του ανθρώπου να νιώθει ελεύθερος συνδυάζοντας την ηθική και την δύναμη του πνεύματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Παρθενώνας που με την λιτή αρχιτεκτονική του καθίσταται διαχρονικά το υπόδειγμα της αισθητικής τελειότητας.
Β 2α)
• Επίκληση στη λο
γική με τη χρήση επιχειρήματος: «Να γιατί η αρχαία τέχνη… τη δημιουργία της ελευθερίας». Η αρχαία ελληνική τέχνη είναι αυτή που αποτελεί πηγή κάθε αναγέννησης και για αυτό παραμένει πάντα επίκαιρη και ζωντανή.
• Επίκληση στο συναίσθημα: χρήση μεταφορικού λόγου (δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο), χρήση προστακτικής έγκλισης.
Β 2β)
• …σημαδεύει την καταγωγή…
• …να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα…
• Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης…
• Σήμα ανάτασης ψυχικής…

Β 3α)
επίτευγμα: κατόρθωμα
δαμάσει: τιθασεύσει, χαλιναγωγήσει, ημερώσει
μετάβαση: πέρασμα
πληρότητα: μεστότητα, πλησμονή, ολοκλήρωση
ουσιώδες: σημαντικό
β)
έλλογη: παράλογη, άλογη
κοντά: μακριά
συνοπτικό: διεξοδικό, αναλυτικό , εκτενές
φυσικής: τεχνητής
αιχμαλωτίσει: ελευθερώσει.
Β4.

Και τα δύο παραδείγματα είναι είδη ενεργητικής σύνταξης. Μετατρέπονται ως εξής:
α) Τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας διαγράφονται από τον τεχνίτη.

β) Το ζώο δαμάστηκε από την ελληνική τέχνη, πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος άνθρωπος.

Γ 1)
 Κύριε δήμαρχε, κυρίες και κύριοι δημοτικοί σύμβουλοι, αγαπητοί συμπολίτες.

Α: ΠΡΟΛΟΓΟΣ
  Αναφορά στην τέχνη και τις μορφές της.
Β: ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Προσφορά της τέχνης στο νέο.
1. Μορφώνει το νέο, τον φέρνει σε επαφή με αξίες και ιδανικά, παρέχει πρότυπα και διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες.
2. Τον κοινωνικοποιεί, παρουσιάζει τα κοινωνικά προβλήματα μέσα από διαφορετική οπτική γωνία, τον ευαισθητοποιεί, τον προβληματίζει, τον ωθεί να πάρει θέση.
3. Ψυχαγωγεί. δίνει διέξοδο στην καθημερινότητα.

4. Καλλιεργεί το αισθητικό κριτήριο, διαμορφώνει αντίληψη για το ωραίο.

5. Γνωρίζει την κουλτούρα, τις ρίζες, την παράδοση του λαού του και ενισχύει την εθνική του ταυτότητα στα πλαίσια της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.

6. Σχηματίζει άποψη για την τέχνη άλλων λαών και απαλλάσσεται από προκαταλήψεις και ιδεοληψίες.
7. Βοηθά να ανακαλύψει κλίσεις, ενδιαφέροντα. ταλέντα.

Η συμβολή του σχολείου στην προώθηση της τέχνης
1. Ενσωμάτωση καλλιτεχνικών μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων. Ειδικευμένο προσωπικό.

2. Πρόβλεψη για τη διδασκαλία της ιστορίας της τέχνης.

3. Οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στα πλαίσια του σχολείου με τη συμμετοχή καλλιτεχνών
4. Δημιουργία καλλιτεχνικών ομάδων.

5. Αξιοποίηση της τέχνης στη διδασκαλία άλλων μαθημάτων (π.χ. προβολές ταινιών).

6. Εκπαιδευτικές εκδρομές σε χώρους τέχνης (μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, πινακοθήκες, θέατρα).

7. Προσανατολισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην αισθητική αγωγή και αντίστοιχη κουλτούρα από όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς.
Γ: ΕΠΙΛΟΓΟΣ
 Η τέχνη αποτελεί κατεξοχήν ανατρεπτική δραστηριότητα εφόσον απελευθερώνει την έκφραση και το μυαλό του ανθρώπου.
Αποφώνηση : Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Οι απαντήσεις στο θέμα της έκθεσης είναι προφανώς ενδεικτικές.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ:
Θοδωρής Βασιλακόπουλος, Κουτσούκος Βασίλης, Γκιώνης Χρήστος, Νικολάου Κυριακή, Πετροπούλου Ελένη
Φιλόλογοι
./.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2012
./.
Το θέμα της έκθεσης στις σημερινές πανελλαδικές εξετάσεις

Πολλά παιδιά δάκρυσαν από απογοήτευση όταν είδαν στο μάθημα της έκθεσης το θέμα που δεν ήταν άλλο από τις ειδικές γνώσεις και απόψεις της κας  Αρβελέρ. Αυτό το δύσκολο θέμα με την απίθανη περίληψη θα μπορούσε να απευθυνθεί σε μεταπτυχιακούς φοιτητές φιλοσοφίας και όχι σε υποψηφίους που ποτέ δε διδάχθηκαν ή συμμετείχαν σε αναλύσεις και σχέσεις ανώτερου ή ιδεατού κοινωνικοφιλοσοφικού περιεχομένου. Έλεος κύριοι της επιτροπής εξετάσεων .

Διονύσης  Σταμάτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου